• Autoverhuurbedrijf Hertz plaatste een order van 100.000 auto’s bij Tesla, ter waarde van 4,2 miljard dollar
  • Met 100.000 exemplaren van de Tesla Model 3 in het wagenpark van Hertz zullen talloze mensen kennismaken met Tesla.
  • Anders gezegd: Herz gaat enorm veel reclame maken voor Tesla en betaalt het bedrijf van Elon Musk daar ook nog eens voor.

Heb je ooit een reclame van Tesla gezien tijdens de Super Bowl, de finale van het American football-seizoen in de Verenigde Staten? Een Model 3 op een reclamebord? Een opdringerige banneradvertentie die de nieuwste Model S sedan aanprijst?

Het antwoord is nee. Dat komt omdat Tesla geen cent uitgeeft aan traditionele reclame. De megadeal die de maker van elektrische auto’s afgelopen week sloot met autoverhuurbedrijf Hertz laat precies zien waarom.

Het autoverhuurbedrijf koopt 100.000 exemplaren van de Tesla Model 3 voor zijn wagenpark. Hierdoor kunnen mensen zelf een Tesla uitproberen, zelfs zonder dat ze een proefrit hoeven te boeken.

Een daaropvolgende deal om 50.000 van die auto’s aan Uber-chauffeurs te leveren, zal nog meer mensen laten zien hoe het is om in een Tesla te rijden.

Marketing die een praktijkervaring biedt, is een beproefde strategie in de auto-industrie. Uit onderzoek blijkt dat de rijervaring in een elektrische auto cruciaal is om mensen die gewend zijn aan auto's die op benzine of diesel rijden, de overstap naar elektrisch te laten maken.

Uit een peiling van onderzoeksbureau JD Power blijkt dat slechts 7 procent van de respondenten die nog nooit in een elektrische auto had gezeten, "zeer waarschijnlijk" een elektrische auto zou kopen als volgende auto. Dat cijfer stijgt naar 20 procent voor mensen die al eens in een elektrische auto hebben gereden. Het stijgt zelfs naar 46 procent als je alleen kijkt naar de mensen die eerder eigenaar waren van een elektrische auto.

Duidelijk is dat er een enorme markt van kopers is die een elektrische auto willen overwegen, als ze de kans zouden krijgen om achter het stuur te kruipen. In die zin is de deal met Herz een gigantische marketingcampagne voor Tesla. Één die Tesla het volgende jaar ongeveer 4,2 miljard dollar (3,6 miljard euro) aan omzet oplevert.

De keuze om klassieke reclamecampagnes te mijden ten gunste van meer organische, mond-tot-mond reclame pakt geweldig uit voor Tesla. Het bedrijf verkoopt voertuigen even snel als het ze kan produceren. Daardoor loopt de de wachttijd voor sommige Tesla's nu op tot bijna een jaar.

Topman Elon Musk vroeg zich zelfs af waarom het nieuws van de deal de aandelenkoers van Tesla de hoogte injoeg, aangezien "Tesla vooral een probleem heeft met de productie, niet met de vraag."

Zolang de vraag groter blijft dan de productie en Tesla geen moeite hoeft te doen om potentiële kopers te te laten kennismaken met rijden in een Tesla, hoeft de maker van elektrische auto's misschien nooit meer een traditionele advertentie te plaatsen.

Meer over Tesla lezen? Check deze artikelen: